Navigasjon
· Hjem
· Artikler
· Downloads
· Diskusjonsforum
· FAQ
· Fotogalleri
· Kjøp og Salg
· Kontakt oss
· Linker
· Nyhets kategorier
· Siste kommentarer
· Snacks
· Søk på siden
· Kanaler
· Loggbok for stripa
· SMS-Gruppe
· Artikler
· Downloads
· Diskusjonsforum
· FAQ
· Fotogalleri
· Kjøp og Salg
· Kontakt oss
· Linker
· Nyhets kategorier
· Siste kommentarer
· Snacks
· Søk på siden
· Kanaler
· Loggbok for stripa
· SMS-Gruppe
Brukere online
Tilfeldig foto
Siste Brukere Online
Siste artikler
Forumtråder
Siste tråder
· Edge 540 gjenoplives...· jupiter til salgs.
· komplett flysamling ...
· Trenger mere plass
· Enda en modell.........
Mest aktive tråder
| · Dogfightere | [28] |
| · Innendørsflyging,... | [20] |
| · Hangsøk i Vest-Agder | [19] |
| · Hvem vil være med... | [19] |
| · Nytt prosjekt ank... | [18] |
Fødselsdager
Tilfeldig foto
Viser tråd
Lyngdal Air :: Fly Generelt :: Prosjekter
|
Partikjøp Balsa
|
|
| Roy |
Lagt til d. 19/11/2009 23:11
|
|
Superadministrator Antall innlegg: 137 Innmeldt: 24.08.07 |
Det var en gang en mann....ja han var riktig så kjekk...som skulle bygge seg et hus....eller var det et fly?..... Etter langt om lenge , og lenger enn langt, ble han klar over at skulle man bygge seg slike overdådige flyvende gjenstander....ja da måtte han ha trevirke...balsa kalte de det... Og like så fort som han hadde sagt det ordet...ja så var galskapen igang...Internett. Kort versjon: Hadde det vært en tanke å gå sammen om et partikjøp av balsa fra Yankee-land elller om noen har noe bedre suppliers, feks Uk, så kunne man jo samle opp en stor ordre, og dermed slippe unna med mindre porto og tollbehandlingsgebyrer pr enhet. Har handlet med www.lonestar-bals... tidligere og er meget godt fornøyd med varene iden grad jeg har dømmekraft til å si om trevirket er bra eller dårlig, men FA har brukt noe av dette i sine fly, så det kan ikke bare være søppel. Nå brant hele sjappe dems ned i 2007, mn oppdaget nettop at de hadde startet opp igjen, men ikke fått fyllt lagrene helt opp enda, men ventet rsten i slutten av nov iflg nettsidene deres. Prisene er det iallefall ikke noe å si på, så sjekk ut sidene deres, og om du er med, skriv gjerne hva du ønsker av plank, strips, sticks, blocks, hardwood, liteply, you name it Dimensjon og mengde. Dette er ikke noe bindene, men bare for å lufte hvordan stemningen er og om dette er noe å satse på. Du trenger jo ikke ha noe bestemt prosjekt du skal handle til, men med så lav dollarkurs som vi har idag, så er det en ypperlig muliget til å fylle opp hobbyrommet med "basisvarer". PRISEKSEMPEL: 1/16" X 4" X 36" - (20) 19.01 (1,6 mm med stk pris på:6,65nok inkl mva+frakt) Håper dette er noe som kan falle i smak Mvh R Redigert av Roy den 19/11/2009 23:17 ->Growing old is mandatory, Growing up is optional-< **Hvis modellen flyr skjevt kan det være motoren er gay** |
|
|
|
| Fred-Are |
Lagt til d. 20/11/2009 09:17
|
|
Administrator Antall innlegg: 68 Innmeldt: 25.08.07 |
Gudd mårning! Ja, jeg venter på snøen!! Litt OT men tenkte bare jeg måtte få sagt det.....! Balsa ja, Herrens velsignelse til oss som liker et skrætsjbygge. Jeg er med på en større bestilling men vi bør vel vente til de har fyllt opp lageret så vi kan få det vi trenger. Prisen er det ingenting å si på, eksempelvis skal NM ha kr 27,-(!!!!!!!!!!) for et tilsvarende flak, 1,5 mm x 100 mm x 1000 mm. Altså 9 cm lenger men her er det MYE å spare. Prisene varierer litt hos norske leverandører men jeg kjenner ingen som er i nærheten av slike priser. Håper flere vil være med så vi får maksimalt ut av en større ordre. ( har hørt heeeelt ubekreftede rykter om at til og med ARTFsjefen er på glid...................! Hmmm, kanskje man må begynne å tro på fred på jord også!!)
Redigert av Fred-Are den 20/11/2009 09:18 Tally-Ho |
|
|
|
| Pleym |
Lagt til d. 20/11/2009 19:13
|
|
Medlem Antall innlegg: 144 Innmeldt: 26.08.07 |
Hva med å finne en leverandør på denne siden av dammen, så slipper vi å forholde oss til tommer? Jeg er villig til å legge et par kromer ekstra på bordet for å slippe å leite fram kalkulatoren for å forstå målene ![]() |
|
|
|
| Roy |
Lagt til d. 20/11/2009 21:01
|
|
Superadministrator Antall innlegg: 137 Innmeldt: 24.08.07 |
Grunnen til at denne ble foretrukket bla, er at dette gir best bang for the bucks, spes mtp frakt. FA bestillte mindre betydelig mindre balsa fra balsacabin.co.uk enn jeg gjorde fra Texas, og han endte på 400,- (+25%mva) i frakt mens jeg havnet på 160,- (+25% mva) for en betydelig større forsendelse. Frakten utgjorde (correct me if I´m wrong FA) ca 55% av verdien på balsaen Tommetabell er jo ikke det store problemet da. Det tok meg 3 min å lage min egen tabell som jeg har oppslått på hobbyrommet Noe sånt: 1/32=0,8 mm 1/16=1,6mm 3/32=2,4 mm 1/8=3,2 mm 3/16=4,8 mm 1/4=6,35 mm 5/16=7,93mm 3/8=9,52 mm 1/2=12,7 mm 3/4=19,05 mm Dette er de mest brukte (og nærmest eneste målene på balsa) så det er jo ikke så himla komplisert Men som sagt så er pris det mest avgjørende for dtte valget, men klarer du finne matchende eller litt høtere priser i Uk, så kom med dem, alle tips mottaes med takk. Ha en fin helg alle mann Mvh R ->Growing old is mandatory, Growing up is optional-< **Hvis modellen flyr skjevt kan det være motoren er gay** |
|
|
|
| Pleym |
Lagt til d. 20/11/2009 22:13
|
|
Medlem Antall innlegg: 144 Innmeldt: 26.08.07 |
I Tyskland har de også metrisk system. Hva med denne: http://www.heerde...me_eng.htm Tommer er ikke komplisert, men det er tungvindt ![]() |
|
|
|
| Fred-Are |
Lagt til d. 21/11/2009 21:09
|
|
Ka? Handle med tyskerten og der dritte Reich??? Naaaiiiii, skeptisk, sehr skeptisk.......................!
Tally-Ho |
|
|
|
| Barry |
Lagt til d. 22/11/2009 12:15
|
|
Medlem Antall innlegg: 7 Innmeldt: 02.09.07 |
Som en ekte Engelskmann syntes jeg at denne millimeter greie er noe djævelsk............ Tør aldri bruker det fordi det kan være farlig. Selv om det er MYE ENKLERE..........................
Biggles |
|
|
|
| Fred-Are |
Lagt til d. 22/11/2009 12:34
|
|
Noen har en gang sagt at 1 mm er nok!! Selvfølgelig bare tull!!!! En tomme til derimot........................! Regner da med at denne diskusjonen er slutt..................................., eller?
Tally-Ho |
|
|
|
| okh |
Lagt til d. 28/11/2009 12:24
|
|
Medlem Antall innlegg: 5 Innmeldt: 29.08.07 |
Fred Are du vet at jeg henger på Lyngdal Balsa import. Øyvind. |
|
|
|
| Gå til forum: |

Altså 9 cm lenger men her er det MYE å spare. Prisene varierer litt hos norske leverandører men jeg kjenner ingen som er i nærheten av slike priser. Håper flere vil være med så vi får maksimalt ut av en større ordre. ( har hørt heeeelt ubekreftede rykter om at til og med ARTFsjefen er på glid...................!
Hmmm, kanskje man må begynne å tro på fred på jord også!!)