Navigasjon

Brukere online

· Gjester online: 1

· Web medl. online: 0

· Antall medlemmer: 48
· Siste medlem: joachim

Tilfeldig foto

Barrys Tigershark 2
Barrys Tigershark 2
Medlemmers fly

Siste Brukere Online

Angel00:44:46
Fred-Are03:42:56
Roy05:36:38
John Ivar07:39:14
per andre08:26:44
Pleym 1 dag
TrulsS 5 dager
Barry 1 uke
okh 1 uke
Espen 2 uker

Siste artikler

Forumtråder

Fødselsdager

GlacierOkt 01
KennethOkt 13
RoyOkt 25
Rune ROkt 28
SveinNov 18

Klikk her
for å legge inn din fødselsdag.

Tilfeldig foto

Giles 202
Giles 202
Medlemmers prosjekter

Viser tråd

Skriv ut tråd
Hangsøk i Vest-Agder
Pleym
#1 Skriv ut innlegg
Lagt til d. 11/10/2008 16:18
Medlem

Antall innlegg: 144
Innmeldt: 26.08.07

I dag var jeg på ekspedisjon for å se på et hang som blir brukt til PG over Rosfjord i Lyngdal. Jeg fant forsåvidt det jeg lette etter, men det var nok ikke bedre enn at det kan brukes til combatvinge og easyglider. Retning V-SV

Det har lenge irritert meg at vi i denne landsdelen, med så lang kystlinje kun har to brukbare hang, og at kun ett av dem er kysthang. Da snakker jeg selvfølgelig om Hekkfjell og Lista.
Hekkfjell er forsåvidt bra, men det er utligjengelig, og det blir som en ekstraordinær hendelse at man drar dit for å fly.
Lista-hanget er mer tilgjengelig, men ligger på en håpløs retning, NNV. Jeg har aldri opplevd å fly med rett vind der ute, det blåser alltid skrått på hanget.

Jeg er helt sikker på at det finnes flere brukbare plasser enn de vi vet av i dag, men å finne slike plasser er lettere sagt enn gjort. Ofte kan man ikke se at et hang er brukbart før man står på kanten, og for en tilflytter som meg, så betyr det at man omtrent må tråle over hver bidige ås og knaus i distriktet.

Hvis noen av dere som sitter med lokalkunskapen vet av potensielle steder, så rop ut. Sjøhang er som regel det beste, men det finnes også bra innlandshang, så alle østvendte eller vestvendte knauser med antydning til lysning i skogen er av interesse. Smile

Pleym
#2 Skriv ut innlegg
Lagt til d. 12/10/2008 18:21
Medlem

Da har jeg prøveflydd Rofjord-hanget. Det var langt fra ekstreme forhold i dag, men helt greit med vind. Værmeldingen sa 5 m/s, men det var nok litt over det.

Ifølge GPS'n min så er kanten på 160 meter over havet. Det er ca. 600 meter å gå fra parkeringen, men høydeforskjellen er ca. 80 meter, så man blir god og varm på tur opp Smile Tipset er å kle seg lett, og skifte på toppen.

Ingenting i veien med hanget. Det løftet godt, og det var en nokså stor løftsone foran kanten, både utover og i høyden. Ikke så mye landing å skryte av, men det er godt nok for combatvinger og easyglider o.l.
På mer sørlig vindretning er det antagelig bedre muligheter for landing bak kanten, men i dag ble det for skrått på den siden. Jeg kommer neppe til å dra med meg Racem e.l. opp dit, men aldri si aldri Wink Et litt mindre koposittfly på litt mer sørlig vind kan kanskje gå. Fordelen med slike fly er at de ofte har bedre brems, og kan være lettere å lande presist, men det kommer veldig an på hvor tubulent det er.
Den siden jeg fløy på i dag er forøvrig ikke å anbefale hvis man har antydning til hødeskrekk. Det er rimelig bratt, og kikker man over kanten så ser man rett ned i fjorden. Jeg pleier ikke å ha noe problem med sånt på fjellknauser, men etter første utkast holdt jeg på å gå i knestående Shock måtte liste meg forsiktig lengre bak på kanten.Wink

Dette er langt fra noe "F3F-hang", men helt greit for koseflyging. Vil ikke anbefale å prøve med annet enn combatvinge og EG der oppe på grunn av landingen, men dere kan jo vite at dere har et greit vingehang rett utenfor stuedøra Smile
Pleym la ved følgende bilde:

[148.07Kb]

Roy
#3 Skriv ut innlegg
Lagt til d. 13/10/2008 15:55
Brukeravatar

Superadministrator

Antall innlegg: 137
Innmeldt: 24.08.07

Tudelu

Dette hørtes jo litt intr. ut.
Hvor sån litt mere nøyaktig kjørte/gikk du?
Kan du vise dette i et kartutsnitt?

Er litt skeptisk til å prøve et slikt hang som første forsøk, da bør en vel ha tilgang til båtSmile

Ser jo for meg at modellen stuper ned og flyter med fisken...

Goose
->Growing old is mandatory, Growing up is optional-<

**Hvis modellen flyr skjevt kan det være motoren er gay**

Pleym
#4 Skriv ut innlegg
Lagt til d. 13/10/2008 19:58
Medlem

Prøver å legge ved et kartutsnitt her.

Jeg kjørte ut forbi campingen, så svingte jeg opp veien mot Spangereid. Et par hundre meter etter krysset går det en traktorvei opp til venstre, og der parkerte jeg. Kartposisjon for parkeringen er 32386102Ø, 6443212N
Traktorveien går helt opp til hanget. Utkastet på Vest har kartposisjon: 32 386076Ø, 6443572N

Som jeg har markert på kartet så er det V-SV-S som er aktuelt. På sør er det nok best landing, men hvor ofte blåser det sør? Dessuten ser det ut som det kan være et bedre hang på sør lengre østover, som jeg har markert med spørsmålstegn.

Det er jo et stykke bort til havet, og for å være ærlig så er det nokså usannsynlig å krasje der. Når man flyr på hang, så blåser det nødvendigvis mot hanget, så det mest sannsynlige er i grunn å krasje inn i hanget eller å blåse bak kanten og krasje i skogen (hvis man driver med sånt da Smile ) Synd hvis man krasjer inn i hanget her, for da må man være fjellklatrer for å få tak i det igjen.
Hvis du synes det høres gøy ut med hangflyging, så vil jeg anbefale å bli med en tur. Det er ikke så vanskelig som det høres ut Wink

Kjørte forresten rundt Spangereid på tur hjem på søndag, og det er et par potensielle skrenter der ute også. Må sjekke kartet og se hvilke retninger de ligger på...
Pleym la ved følgende bilde:

[75.26Kb]

Kenneth
#5 Skriv ut innlegg
Lagt til d. 14/10/2008 14:56
Brukeravatar

Superadministrator

Antall innlegg: 83

Ser ut til at du parkerte i nærheten av Lyngdal Cross da. Her er et annet kartutsnitt som også viser veien inn til Lyngdal Cross. Det er kanskje litt nærmere opp til hanget?

http://www.lyngda...93#post_93

(klikk på bildet for større versjon)
www.lyngdalmacrossklubb.no/forum/attachments/lyngdalcross.jpg

www.kengun.com
Pleym
#6 Skriv ut innlegg
Lagt til d. 14/10/2008 20:12
Medlem

Det er rett i nærheten der ja, men det er nokså bratt oppover, så jeg tror ikke jeg vil satse på å prøve å finne noen annen vei opp enn den traktorveien Smile

Magvat
#7 Skriv ut innlegg
Lagt til d. 14/10/2008 21:19
Medlem

Antall innlegg: 19

Tror du har vert på månen, det heter faktisk det derSmile
ellers så vet jeg det er et hang som ble brukt en del tidligere hvertfall til hanggliding og det er i samme område bare lengre nord omtrent på høyde med de siste husene før campingen. det var til og med en rampe der i sin tid mulig den er synlig enda. Vet ikke hvor det er best å gå opp dit men folk har komt opp dit med hanglidere så da skulle det gå greit med litt isopor.
Iceman

Roy
#8 Skriv ut innlegg
Lagt til d. 14/10/2008 22:04
Brukeravatar

Superadministrator

Hva slags utstyr bør man ha til slikt, har en swift II epp vinge jeg ikke bruker, hvor mye må sånne greier vektes ned?

Den er ikke så stor, ca 80 cm vingespenn, swiften altså....

Pleym
#9 Skriv ut innlegg
Lagt til d. 15/10/2008 20:09
Medlem

Bravo Magne. Det er derfor det trengs lokalkunnskap Smile
Hadde en liten mistanke om at det kunne være en start lengre opp (bort), men trodde jeg hadde funnet riktig sted ettersom det ligner på bildet som er på spgk sin side.

Roy:
Swiften kan kanskje brukes. Den er omtrent som en zagi i størrelse, og det er litt lite, men det kan funke. Jeg ville prøvd uten noe ekstra vekt i første omgang. Vingen min flyr jeg alltid uten ballast, men det blir litt smak og behag. Prøv å kaste den litt på jordet først, så du kan se om den vil glidefly i det hele og store.
Jeg har en gammel løen Vector vinge på 1,2 meter, men de tror jeg ikke er på markedet lengre. Et godt alternativ som godt kan anbefales er Windrider sine, f.eks. denne: http://www.elefun...riID=10000

Fordelen med sånne combatvinger er at de er billige og omtrent uknuselige. Min har forkant i EPP, og isopor i bakkanten. Dette blir som en støtfanger, og gjør at jeg har kunnet fly den flere steder hvor det ikke finnes landing. Når jeg føler at jeg vil ned litt, så bare stuper jeg den ned i nermeste skog, og håper jeg slipper å klatre i trær Smile
Ulempen med dem er at de er vinger, flyr som vinger og har alle de begrensningene som vinger har, akkurat som zagi o.l.

Pleym
#10 Skriv ut innlegg
Lagt til d. 11/11/2008 21:21
Medlem

Nå har jeg funnet den største oppfinnelsen siden glødelampa: 3D kart Smile

Her er link til et mulig vestavindshang i Lyngdalsfjorden, i området som Fred Are pekte ut:
http://kart.sesam...nY=6456683

Pleym
#11 Skriv ut innlegg
Lagt til d. 13/11/2008 20:10
Medlem

Her er noen mulige prospekter i Lindesnes. Er det noen som har vert på noen av disse stedene?

Pleym
#12 Skriv ut innlegg
Lagt til d. 13/11/2008 20:15
Medlem

Her er hanget ved Rosfjord også.

På 3D kartet så ser det ut som det er en liten bar flekk lengre opp på toppen til venstre. Kanskje det er der de flyr PG fra? Må nok opp på ny ekspedisjon...

Pleym
#13 Skriv ut innlegg
Lagt til d. 30/11/2008 18:11
Medlem

Heisann

I dag var jeg på befaring på et hang i spangereid, og det ser rett og slett lovende ut.

Høyt og bratt, så her må man holde høydeskrekken i sjakk Smile På toppen er det for det meste einer og høy lyng, så man burde kunne lande hva som helst her.
Dette må prøveflys. Er det noen som blir med neste helg, hvis været blir riktig?

TrulsS
#14 Skriv ut innlegg
Lagt til d. 30/11/2008 21:03
Brukeravatar

Medlem

Antall innlegg: 33
Innmeldt: 08.09.07

Hvilke vindretning tenker du på. Helgen er langt fram, men "ønsker" å prøve å være med. Må avklares hjemme...
-=Maverick=-

Pleym
#15 Skriv ut innlegg
Lagt til d. 01/12/2008 08:11
Medlem

Vestavind, v eller vsv.

Vi får se været litt an. Det er som sagt bratt der oppe, og langt ned, så jeg er litt skeptisk hvis det ligger snø oppå der Smile

Pleym
#16 Skriv ut innlegg
Lagt til d. 01/12/2008 12:12
Medlem

Slik det ser ut nå, så blir det NV på Søndag. I såfall foreslår jeg at vi drar til Lista i stedet Smile

Endrer seg sikkert et par ganger før helga...

Roy
#17 Skriv ut innlegg
Lagt til d. 01/12/2008 19:20
Brukeravatar

Superadministrator

Skulle gjerne vært med, dette med hang frister, men er desverre stuck i området, grunnet vakt. God tur, så snakkes vi i hallen på søndag om ikke annet, og skulle det bli stille på lørdag, så er det jo muligheter for utefly også

okh
#18 Skriv ut innlegg
Lagt til d. 22/09/2009 15:38
Medlem

Antall innlegg: 5
Innmeldt: 29.08.07

Hang søk

Jeg har opplyst mange ganger om muligheten for Hang flyging og sjøfly her i Skreli.
Den eneste haken er at du bare behøver å gå 60m fra bilen. Plassen er også utstyrt med benker og bord.
Jeg utfordrer alle å besøke Skreli og kan garantere at her er det bedre en de plassene som tidligere er omtalt. Jeg bygger meg en delta vinge på 170 cm for bruk her oppe.

Øyvind

Pleym
#19 Skriv ut innlegg
Lagt til d. 22/09/2009 20:52
Medlem

Jeg vet det har vært snakk om noen muligheter der ute i Skreli. Kjempefint hvis det finnes noe som man kan fly på der ute, og hvis du får prøvd det ut, så får du legge inn rapport her Wink

Hvilken/ hvilke vindretninger er det som blir aktuelle der ute?

- Richard

okh
#20 Skriv ut innlegg
Lagt til d. 22/09/2009 21:25
Medlem

Antall innlegg: 5
Innmeldt: 29.08.07

Hei Richard!

De mest vanlige vindretninger er sør, sørvest, sørøst og vest, nordvest..
Alle disse vindretninger kan du kaste ut mot. Området med fossen er åpent og fritt.
Ved å gå ca 30m så kan du også kaste mot nord. Stille sommerdager med sol som varmer fjellet med fossen gir sterk oppstigende varm luft fra fjorden.. Har du kamera i flyet og 3d briller er kan du fly til Farsund det er fri sikt. Men da burde du ha sidemann med sterk kikkert i tillegg. Det er god plass til 5-6 biler 60-70 m fra fossen.
Nå er det på tide at du tar en tur opp for å vurdere forholdene selv.

Øyvind

Gå til forum:
Generert på: 2.11 sekunder
282,528 Unike besøk